Led 24 2012

Vemte si to jako výzvu!

0

Nemůžete se k ničemu dokopat? Pořád zbývá na projektu hodně práce a do úkolu, který jste si naplánovali, se vám nechce? Vlastně ani moc nevíte, jak to udělat? Řešíte to klikáním do Facebooku, či jinou formou prokrastinace? Mě s tímto pomohl systém výzev. Dnes vám ukážu jak.

Co mě na práci nejvíc demotivuje, jsou úkoly, které vůbec nevím, jak udělat anebo jsou hrozně na dlouho. Když vím, že úkol je na 5 hodin (nebo hůř třeba na měsíc nebo rok!), tak je prostě těžké najít si čas a dokopat se k němu.

Napadlo mě, že každá hodina se počítá, a kdybych pětihodinový úkol rozhodil na pět hodinových úkolů, bylo by pro mě snazší začít. A protože to zafungovalo, začal jsem každý úkol formulovat jako krátkou, jasně zadanou výzvu.

Výzva je pro mě jednoduchý úkol, který se dá stihnout za malou jednotku času 20 minut až 2 hodiny. Je konkrétně daná a člověk musí mít jasno, co po tu dobu bude dělat. Každá výzva je zadaná tak, aby byla dosažitelná, ale zároveň to nesmí být úplně snadné, protože to by byla zase nuda (jak říká teorie o flow).

Příklady výzev:

  • Vymysli X nápadů na dané téma
  • Najdi si X inspirativních obrázků
  • Vygoogli X webovek s informacemi
  • Přečti si informace na webovkách XY
  • Vyřeš problém X
  • Najdi možnosti, kterými se dá dále vydat

Výzva je maximálně zaměřená na řešení a posun vpřed v projektu. Během jejího průběhu by se pak člověk měl maximálně soustředit a aktivně věc řešit. Pokud se dokážete soustředit jen třeba 10 minut, dávejte si výzvy jen takhle dlouhé. I 10 minut se počítá. Pokud nevíte, jak budete při výzvě postupovat, je potřeba ji rozbít na několik menších výzev

Všechny výzvy jsou pak zapsané v nějakém seznamu nebo myšlenkové mapě. Pokaždé, když máte nějaký čas, vyberete si tu, na kterou máte náladu, náročností odpovídá času a energii, kterou máte k dispozici. Je také dobré vybírat spíš z těch výzev, které mají momentálně pro projekt vysokou důležitost.

Ve výsledku tak začínám tím, co mě baví, po dobu, jakou se minimálně dokážu soustředit a skvělé na tom je, že až tu výzvu vyřeším, projekt tím posunete trvale dopředu. A pokud mám chuť, můžu si vybrat další výzvu.

Poprvé jsem začal něco jako výzvy používat, někdy v roce 2005, kdy jsem psal Bestiář pro Dračí doupě Plus. V mém plánu bylo navrhnout a napsat 120 bytostí, fantastických zvířat a příšer během asi jednoho roku. Udělal jsem si tehdy XLS seznam, do kterého jsem si řadil názvy těch potvor a vybíral jsem si takové, na kteoré jsem měl zrovna náladu. Nakonec mi zůstávaly ty nejméně zajímavé, do knihy se nikdy nedostaly, a ty těžké na zpracování. Průběžně jsem ale získával zkušenosti a na konci se mi psaly mnohem snáz, než když jsem se o to pokoušel na začátku. Až několik let na to jsem se dozvěděl, že existuje něco jako SCRUM a pak to všechno zacvaklo.

Krátké, snadno udělatelné úkoly, ze kterých si mohu vybírat, jsou v prvé řadě velmi motivační. Dále výrazně usnadňují organizaci a volbu priorit v průběhu práce. Projekt pak díky systému výzev roste organicky tou nejsnazší cestou s největším přínosem.




Související články:



Napsat komentář