Kvě 8 2012

Sex a cool prodává

0

Žijeme v době přesycenosti trhu. Na všech možných frontách soupeří firmy mezi sebou. Rodí se jeden startup za druhým, objevují se desítky a stovky hrdinů, kteří tasí své zbraně a vyrážejí do boje o přežití.

Předmětem zájmu ani tak není kvalitní produkt, důležité je mít bílého koně, křiklavou korouhev a lesknoucí se zbroj. Kdo není vidět, padne brzy do prachu a zapomnění.

Už dlouho nestačí mít na plakátu jen pěknou tvář, nutností je i bujné holé poprsí či naleštěné hýždě. Ha, nejsem žádný puritán, jen je asi každému jasné, jak se zde forma vzdaluje samotnému obsahu. A to jsme jen na půli cesty!

S masovým nástupem internetu už zdaleka nestačí být dobrý, ani skvělý, je potřeba být úžasný! Vytvoříme webovky, které se tváří, že je nás hodně, nalijeme do nich barel superlativ a rozdělíme si anglicky psané dvou až tří slovné jmenovky. Všechno musí být co nejvíce pozitivní od barev až po patičku.

Každým rokem pak nové firmičky přichází s novými triky jak působit víc zavedeně a víc cool. Práce s nimi je ještě „ideálnější“, odezvy kratší, ceny výživnější. Realita je pořád stejná, jen obchodní svět kolem nás se tváří stále veseleji a fantastičtěji.

Když před pár lety člověku přišel email s poděkováním za nákup a výzvou k poskytnutí zpětné vazby, měli jsme pocit, jak skvělá ta či ona firma je, že se o nás stará. Dnes všechny tyhle maily nemilosrdně sypeme do spamu, protože je nám jasné, že za tím vším je snaha namotat více zákazníků, zvýšit četnost a objem jejich transakcí.

Přijde mi, že se pak nové malé firmy zabývají mnohem více tím jak být vidět, než tím co dokážou nabídnout. Jasně, vždyť to je to, co vidí kolem sebe, takže na tom musí záležet. V bojové vřavě si jich tak lze snadno všimnout, když pak ale dojde ke střetu, je s nimi rychle ámen.

A je to škoda, protože myslím potřebujeme mladé firmy, nové nápady a svobodné týmy, které dokážou experimentovat a skutečně něco přinést. PR a marketing k tomu nesporně patří, ale je to jen zlomek toho, co je třeba.

Časy se mění, lidé si zvykají a dřív nebo později budou na současné marketingové triky imunní.  Věřím, že pak přijde čas, kdy už jim nebude stačit pozitivní výskání, načapaná iluze a budou vyhledávat uvěřitelnost, opravdovost a užitečnost. Těším se na to, protože pak se firmy budou moci přestat zabývat kohoutími chvosty a budou moct většinu svého času investovat do kvalitního produktu.




Související články:



Napsat komentář