Led 3 2012

Katalyzátor brainstormu

0

Mozek jede na plné obrátky, oči těkají všude kolem, pot teče po čele, hodiny ukazují víc než je zdrávo a na papíře pořád nic.

V poslední době hodně skloňovaný brainstorm je prezentován jako velmi efektivní nástroj pro kreativní tvorbu a inovaci, nicméně ne vždy funguje tak, jak bychom si představovali. Dnes vám chci ukázat jednoduchý nástroj, který mně velmi pomáhá nejen při individuálním brainstormu.

Hlavní důvod, proč se nám často nedaří plynule chrlit nápady, se ukrývá v omezení našeho vlastního mozku. V prvé řadě mozek dokáže zpracovat jen asi 7 věcí v jednu chvíli (více v knize Flow: The Psychology of Optimal Experience) a navíc při kreativní práci pracuje asociativně, tedy jeden nápad navazuje na druhý a ten na další a tak dál. Obyčejně se tedy stává, že se člověk snaží udržet spoustu informací ve své „operační paměti“ a už mu nezůstává moc slotů na samotnou práci. Zároveň pak není k dispozici dostatek nápadů, ze kterých by mohla vyrašit nějaká asociační větev.

Prvním krokem, který je dobré udělat, je dostat všechno z hlavy (mj. v knize Mít vše hotovo od Davida Allena). A bez okolků naládovat všechno, co o problému víme, rovnou na papír. Každá smysluplná informace, kterou si zapíšeme může být jádrem nějaké zajímavé asociace.

Když máme první nápady na papíře, pomáhá je začít organizovat a nějak asociativně spojovat – vizte přiložený obrázek se smyšleným, značně zjednodušeným a značně neambiciózním příkladem námětu na misi do počítačové hry. Buhužel žádný reálný vhodný příklad, který bych vám mohl ukázat nemám.

Nejprve jsem udělal hromádku nápadů různých prostředí, kde by se mise mohla odehrávat. Abych toho viděl víc, zkusil jsem udělat seznam a napadlo mě přidat ještě lokaci rozbořeného chrámu. Pak jsem si vybral „les“ jako zajímavý začátek a za pomoci asociace jsem rozšiřoval pole nápadů spojených s lesem, což přineslo další nápady, které by mě při prvotním hledání na hromadě jednotlivých prostředí ani nenapadly.

V dalším kroku jsem informace spojil do myšlenkové mapy a napadlo mě, že změnu prostředí může znamenat i změna vozidla, ve kterém se hrdina hry zrovna může nacházet. Centralizované myšlenkové mapy jsem nahradil koncept mapou, která ukazuje asociativní souvislosti, ale není omezená na jednosměrné větvení z jednoho kořenového objektu. To mi přineslo zase nový pohled na atmosféru, která může nastat.

Když jsem se pak podíval na všechny ty seznamy, asociace a mapy předtím, bylo toho příliš na to, abych se v tom vyznal. Vzal jsem si proto další papír a tam přepsal jen ty věci, které mi nějakým způsobem přišly zajímavé. Všechno ostatní jsem shrnul se stolu, abych netrápil mozek zbytečnou režií nad něčím, co už vím, že asi nepoužiji. Zbylé pro mě zajímavé nápady jsem znovu pospojoval do souvislostí v koncept mapě, abych viděl, které části jsou klíčové, nebo se týkají podobného tématu. Nakonec jsem všechno shrnul do jednoduché mapy obsahující jednotlivé scény v čase a jim příslušné nápady, které jsem v průběhu této (hypotetické) práce měl.

Při takovémto postupu člověk nemusí příliš usilovně přemýšlet, jen intuitivně vybírá zajímavé cesty a zkoumá, kam ho zanesou. Všechno leží na papíře, takže celou aktuální kapacitu mozku může využít k práci. Protože člověk jen asociuje, organizuje, nebo vybírá, dělá jen spoustu malých krůčků, které jsou ze své podstaty snadné a nevyžadují žádné zvláštní úsilí, jen čas a soustavnou pozornost.

Na takovouhle práci vám bohatě stačí papír a tužka, osobně mám hodně rád bílou tabuli, na kterou se dá psát a mazat fixkami a která se hodí obzvláště při kooperativním brainstormu v týmu. Můžete také vzít na pomoc nějaký software:

  • VUE – Visual Understanding Environment - pro mě zcela zásadní nástroj pro koncept mapy a asociace, navíc je zdarma! Je velmi jednoduchý a efektivní.
  • XMind - dobrý program na myšlenkové mapy – také zdarma
  • Visio - placený program od Microsoftu, má milion dalších funkcí, vhodný spíš na složitější projekty
  • Mind Memo - jednoduchý free prográmek na Android na asociativní a koncept mapy
  • Mindjet - alternativa XMindu pro Android – je i v naprosto dostačující free verzi

Zpětně si vzpomínám, že vždycky, když jsem se snažil střelit nějaký nápad na první dobrou zhlavy, tak jsem se zasekl a nikam dál to nešlo, ale výše zmíněné postupy mi pomohly rapidně zrychlit při designování a necítím se pak tak unavený, což se počítá.

Takže, když se zaseknete a nevíte jak dál, pravděpodobně toho držíte moc v hlavě, nebo máte příliš málo nebo příliš mnoho objektů na papíře. Pomůže je dostat z hlavy, zorganizovat a vybrat jen ty nejlepší. Tyto tři jednoduché věci by vám měly pomoci zformovat brainstormovací kanál tak, že se nebudete tolik zasekávat. Jsou i další způsoby, jak s nápady konstruktivně pracovat, o tom zas někdy příště.




Související články:



Napsat komentář