Led 2 2012

Jste to, co jíte

Na světě proběhla řada experimentů, které ukazují příklady toho, jak reklama ovlivňuje člověka. V knize Guerilla Marketing Jay Conrad Levinson přímo popisuje, že člověk, který vidí nějaký inzerát poprvé, jej vůbec nevnímá, popáté si jej konečně přečte, podesáté se zeptá souseda, jestli to zkoušel, popatnácté se začne trápit, že si to nemůže dovolit a když vidí inzerát podvacáté, tak si to zboží jde koupit nebo pro něj pošle ženu.

Ve Stanfordském experimentu (video) zase Philip Zimbardo zvýraznil, jak strašně člověka ovlivňuje prostředí, ve kterém se nachází. V dalším experimentu Stanley Milgram  poukazuje na to, jak je člověk ovlivňován silnou autoritou a Soloman Ash přidává studii na téma:  jak je člověk podvědomě tlačen jít s davem.

Motivátor Charles Jones zase říká: Za pět let budete stále tou stejnou osobností jako dnes až teda na lidi, se kterými se setkáte, a knihy, které přečtete.

Reklama, prostředí, lidé a informace kolem nás pomalu, ale ustavičně transformují, bez ohledu na to, jestli se nám to líbí nebo ne. Nedá se s tím moc dělat a i když si to naše ego většinou nepřipouští experimenty mluví celkem jasně.

Děsivé, že? Naštěstí existuje cesta, jak tyto síly dostat pod kontrolu. Přestože nemůžeme ovlivnit to, jak na nás prostředí působí, můžeme ovlivnit to, v jakém prostředí se nacházíme, s kým se stýkáme a jaké knihy čteme. Je to jako s jídlem. Když si každý den dáte sladkou tyčinku nebo Kofolu k obědu, za rok se to na vás podepíše. Když si místo toho dáte jablko nebo kus masa, první týdny není nic vidět, ale za takový rok je rozdíl více než patrný. Nemůžeme sice ovlivnit jak jídlo trávíme, ale můžeme významně ovlivnit, jaké jídlo jíme.

Sám na sobě už asi od patnácti let pozoruji, že když se setkám s nějakým charismatickým člověkem, začnu podvědomě dělat stejná gesta, používat stejná slova a přemýšlet o stejných věcech. Moje hlava i tělo se snaží požrat maximum z toho co vidí, problém je, že zdaleka ne vždy se jedná o vlastnosti a hodnoty, které později vědomě shledávám pozitivními. Zároveň cítím, že mám na různých místech a s různými lidmi různé nálady podle toho, kdo co vyzařuje. Snažil jsem se to pozorovat a ovládnout, ale jde to velmi ztuha. Spíš jsem přišel na to, že je lepší nechat tomu volný průběh a co působilo teď, zase za chvíli odezní. S čím se ale nedá snadno srovnat je dlouhodobé z našeho pohledu negativní působení, protože to nás výrazně transformuje ať chceme či nechceme.

Vyplatí se proto dobře zvážit, co budeme jíst, kde budeme pracovat, s kým strávíme svůj čas, co se naučíme a jak se budeme bavit. Zítra to sice nebude poznat, ale ta transformace už se děje – právě teď.




Související články:



2 Komentářů k „Jste to, co jíte”

  • Štěpán Hruda Píše:

    So true. Ještě se mi líbí teorie, která tvrdí, že když vezmeš sedm lidí, se kterými trávíš nejvíc času, a nějak je spojíš dohromady, zhruba dostaneš to, jaký jsi ty.

    • Jan Kulíšek Píše:

      Ano znám podobnou myšlenku.
      Zprůměruj si plat 5ti lidí, se kterými trávíš nejvíce času => tolik budeš vydělávat.
      A stejně to znám i s optimismem/pesimismem. Nejvíce nás ovlivňují naši nejbližší (nejčastější společníci).-

      Jan

Napsat komentář